Jako správný prokrastinatik jsem dlouho odkládal, že taky napíšu něco o Copycampu, sociálně-komunitně-copywritersko-naučné akci, kterou jsem měl tu čest navštívit.

Pozn: Tento blog jsem původně dal na web věnovaný CMS Joomla! www.joomla-web.cz, ale přišlo mi, že bude lepší to dát spíše na můj profesní web, jakkoliv je blog psán s nadsázkou. Bručouni ať už dál ani nečtou. :-)

Předně prostředí. Nahlásilo se lidí jak psů. A já se nedivím, protože jména byla zvučná, cena opravdu lidová a Marek Prokop je něco jako Michael Jordan české SEO optimalizace, nejlepší SEO, zapnout SEO a kdo neví co je SEO ať radši vůbec dál nečte a jde si pustit večerníček (omlouvám se za 4 zabitá koťátka, mám je jinak rád).

Celý den začal opravdu špatně. Mám pro vás dobrou radu - když už jdete večer do hospody pít alkohol a ráno jedete přes 2 hodiny autobusem, tak se najezte. Vážně! Kdybych nebyl v oblasti Smíchova s kamarádem cca měsíc před tím a nevěděl, kde je Shellka a Mekáč, tak bych bídně zhynul na Nádražní ulici v Praze hladem a dehydratací. A neštěkl by po mě ani pes (pro podezřívavé jedince - neoptimalizuji na klíčové slovo pes).

Naštěstí se mi podařilo se včas vyprostit desítkou Budvarem - byť po cca hodině čekání. Předchozí návštěvníci jakéhosi betonového prostoru, zvoucího se - netuším z jakého důvodu - Meet Factory (pro ty, kdo znají ČB, tak velikostně K2x4, jinak stejný doupě), kde se celé to zvěrstvo konalo, nezvládli opustit prostor před 10 am. A bylo ještě třeba uklidit. Ani nechci vědět, jak to tam vypadalo, když to tam museli hodinu a půl uklízet. Ale samozřejmě chápu, že tohle organizátoři nemohli čekat.

No a pak to všechno po nezbytném roztahání elektriky a navezení sedaček začalo. Nez začnu popisovat to, co se tam všechno dělo, tak bych rád zmínil jméno jedné sympatické dámy. Je to Pavlína Louženská, která se na organizaci podílela (víc jmen neznám, takže kdo by se cítíl dotčený, nechť se ozve a já ho rád vytesám do virtuálního kamene spolu s Pavlínou), každou přednášku uvedla nějakým exkursem (víte, že Money Back 100%, 3 day trial nebo the real toy story jsou hesla stará 150 let???) a nezačala mi nadávat ani po cca 150. žádosti o heslo k wifině. Všechna čest.

Nejdřív nastoupil Honza Ambrož a bohužel měl hned od začátku pravdu. A pak znova...v bodech:

  1. Klient netuší jak mají texty vypadat, ani většinou nedodá podklady pro texty. Ještě, že má klient občas peníze
  2. I když má klient peníze, ale nemá funkční web, tak ho můžete maximálně poškrábat na bradě. Klientovi se to bude líbit, ale žádný prachy z toho nebudou.
  3. Zákazník je jako ženská. A samozřejmě, když ženě říkáte jak ja krásná, tak to neříkáte pro sebe, ale pro ni (doufám, že mě žádná žena po tomhle prohlášení nezabije). Pro ty, kteří tu metaforu nepochopili, tak pište pro zákazníka.
  4. Zkracujte. Nikdo neříká, že musíte psát - koukej si to koupit debile, ale oblažit zákazníka popisem jako od Tolkiena asi vážně není úplně košer. Už jen proto, že to tak barvitě jako Tolkien prostě nenapíšete.
  5. Pište v odrážkách nebo bodech (už chápete? :-).
  6. Odhlašte se z webtrhu. Tomuhle bodu jsem nerozuměl...asi proto, že jsem tam nikdy nebyl.

Pak přišel Richard Dobiáš. Koukal jsem už dřív na jeho web i na jeho FB. Píše skvěle a báječně jsem se pobavil u videa s Martinem Jarošem na jeho FB profilu. Kdo neviděl, tak koukněte. Fakt pecka. 

Richardova přednáška mi přišla skvělá. Nejsem úplně copywriter, byť občas nějaký text z donucení napíšu, přesto mi jeho výklad přišel vtipný, logický a inspirativní. Řadu věcí jsem si pospojoval. Pro shrnutí vypíchnu nejdůležitější body:

  • Začněte s agenturou - skvělá poznámka na kterou navázal později Petr Pouchlý a se kterou souhlasím i já. Pokud člověk není komplexní marketér, aby psal texty s ohledem na marketingovou strategii, tak bude mít na volné noze dost problematické uplatnění. Samotné texty jsou prostě málo (neplatí pokud jste Tolkien).
  • Pište blog - blog je fajn a když ho ještě píšete tak, že to vypadá, že tomu rozumíte, je to dvojnásob fajn. Ale fakt tam nepište, jak balíte buchty. :-)
  • Najděte si copysparinga - je to dobrá zpětná vazba. Kdyby žádná zoufalá copywriterka nikoho nenašla, tak dejte vědět. Kdyby zoufalý copywriter nenašel zoufalou copywriterku, tak mi taky napište. Nejsem předpojatý ani homofobní, nepíšu nic moc ani moc často, ale kibicovat umim skvěle. :-) 
  • Nepoužívejte trpný rod, umře štěňátko. Psí štěňátko, psích rodičů samozřejmě (opakuji pro podezřívavé jedince - neoptimalizuji na klíčové slovo pes. :-)
  • Škrtejte! Checklisty jsou fajn. Až to všechno odškrtáte můžete jít na pivo. Velká výhoda!
  • Nechte práci odležet - k prokrastinaci se ještě dostanu.
  • A na závěr - Design je důležitý (proč se říká, že na vzhledu nezáleží?) a berte všechno jako výzvu, učte se z chyb.

Dalšími body programu byli Květa Lišková z OVACOPI a Lukáš Hvozdecký, kteří ve mě hlubší dojem nezanechali, protože jejich témata pro mě nebyla úplně zajímavá (Ostrava je od ČB fakt daleko a nemám rád Slevomat). Snad se jich tím nedotknu.

Poté nastoupil další z copywriterských zabijáků Otto Bohuš. I jeho přednáška byla velice konkrétní, zajímavá a dle mého asi nejlépe prakticky použitelná. Zmínil totiž řadu příkladů pro psaní direct emailů, jak se vyvarovat chyb, logickou výstavbu direct emailu, apod. Prostě pecka. Když to shrnu do bodů:

  • Nepište e-mail jako obchodní nabídku, pište jako byste psali svému kamarádovi.
  • Nepište předmět, který zní jako reklama, slova jako akce, speciální, levnější atd. prostě NE!
  • Pište předmět jako nedokončenou větu, slova s emočním nábojem, zapojte drby a vůbec - inspirujte se v bulváru. Doteďka jsem mu vzdoroval, máte mě na svědomí Otto! :-)

Ještě konkrétněji:

  • Nejdůležitější je prostě předmět emailu - pokud nezaujmete, nikdo to číst nebude.
  • První větou jděte rovnou na věc - slibte něco dobrého nebo zabrnkejte na ego.
  • Do obsahu dejte to nejdůležitější jako první.
  • Používejte mezititulky, které zaujmou.
  • Dávejte vždycky něco navíc.
  • Necpěte do e-mailu víc věcí než je nutné, odkažte na web.
  • A hlavně - Call to action, bez toho nic neposílejte, nemá to smysl. :-)

Jo a titulky pište na závěr. ;-)

Jan Marcinek mě, přiznám se, taky příliš nezaujal. Přece jen na filmy koukám z jiných důvodů než kvůli inspiraci na copy a zrovna jsem nutně musel testovat Matušku 17°. Byl to podle mě provar, ale někdo mi za to strašlivě vynadal na twitteru. Hluboce se omlouvám, ale prostě jsem jako Budějičák odkojenej Budvarem a Matuška, když jsme u těch filmů, prostě není hra na stejným hřišti, není to ani stejná liga, je to totiž úplně jinej sport.

Oproti tomu Michala Gregorová byla svým povídáním o redesignu webu T-Mobilu velice zajímavá. Jako klasický webový konzultant jsem se v minulosti podílel na řadě redesignů (samozřejmě ne tak velkých), ale 1000 stránek a nějakých 4000 hodin práce, to je jako fakt masakr. Klobouk dolů, že to ona i další členové týmu zvládli. Z této přednášky bych určitě vypíchl jednu věc - použití Google dokumentů. Je to opravdu skvělý nástroj pro evidenci všeho možného. Fakt není nic blbějšího než vysvětlovat klientovi proč má třetinovou návštěvnost, protože při redesignu webu nikdo neřešil, že se změnily URL stránek...

Další přednášku měl již zmiňovaný SEO guru Marek Prokop, který do přednášky zařadil řadu videí, která vyprávěla příběhy. Ano - Dobrý vypravěč příběhy nevypráví. Jen naznačí, aby si uživatel domyslel. To by se vážně mělo tesat do kamene

A je tady téma prokrastinace. Moje blízké téma. Protože jsem chronický prokrastinatik. I tahle přednáška byla velice inspirativní, uvědomil jsem si řadu věcí a zasmál se prokrastinačnímu křečkovi (fakt si chci tu kresbu křečka dát nad postel, jestli Petr Ludwig zveřejní někde prezentaci). Uvědomil jsem si, že taky potřebuji tolerantní partnerku (kecám, to jsem věděl už dřív) a nechal se od Petra Ludwiga přesvědčit, že tu knížku musím mít až vyjde. :-)

Motto: Jádro našeho života se dá rozdělit na dva druhy akcí - ty, které uděláme a ty, které nikoliv. Phillip Zimbardo

A další byl - Lukáš Hrdlička v přednášce Prezentace & Copywriting. Na twitteru mnozí avizovali, že předešlí přednášející moc neumějí přednášet. Asi jsou zvyklí na přednášky lidí z Applu - viz tohle video od Lukáše, takže se jim špičky copywritingu zavděčit asi prostě ani nemohli. No, stane se :-)

Každopádně Lukáš měl přednášku vynikající. Nejprve všechny vybudil maxickými vlnami a pak začal dávat řadu zajímavých rad, jak ty prezentace dělat. Až našetřim nějakou korunu (jestli Bůh, Kalousek nebo nějaká slečna dá), tak ho budu kontaktovat, aby mě něco naučil. :-) Opět vypichuji to, co považuji za nejdůležitější:

  • Udělejte si dobrou přípravu a vciťte se do mysli posluchače.
  • Nezahlťte lidi příliš informacemi.
  • Pomozte příběhům metaforami nebo magickými slůvky. Lidé rádi řeší hádanky nebo tajemství.
  • Používejte metafory (metafora kabriolet = lízat zmrzku přes sklo, mě opravdu pobavila).
  • Využijte krás českého jazyka (osobně miluji dvojsmysly :-).
  • Podpořte informaci obrázkem - když informaci uslyšíte, za 3 dny si budete pamatovat 10 procent, s obrázkem až 65 procent.
  • Lépe podávejte sdělení, lidé dobře reagují na kreslené obrázky.

...a hlavně!!! Headline SELLS, body TELLS - geniální heslo, které bych si nechal vytetovat na čelo. Tedy kdybych byl příznivec tetování. :-)

Dále následovala přednáška o naceňování copywritingu, kde byly myslím nejzajímavější čtyři momenty:

  • Marek Prokop jako komplexně orientovaný markeťák stanovuje cenu dle výkonu, protože si to může dovolit.
  • Oproti tomu Otto Bohuš se specializuje přímo na copywriting a stanovuje cenu dle normostránek, protože si to taky může dovolit.
  • Ivana Chodurová se projevila jako sympatická a odvážná dáma (mj. je i velice pohledná!), která píše copy pro firmu, která dělá SEO (omlouvám se za další zabité koťátko) a uvedla konkrétní částku, kterou jí dávají (350 Kč za normostránku, to bych se být firmou styděl...)
  • Petr Pouchlý, který vystoupil z publika, je nepochybně realista, který se přesně trefil do mého názoru - klient potřebuje komplexní službu. Samotné copy ho nezachrání, když copywriter nezná marketing, neví komu co a za kolik má prodávat (snad jsem pochopil správně) :-)

Takže po tom, co jsem Vás obložil takovou porcí textu, psaného při slušné točené frankovce (když máte fakt štěstí jako já, tak se to nevylučuje) bych celou akci shrnul. Nápad na setkání komunity (ne komunisty) je skvělý. Organizace, kromě úvodního zakolísání, za které mohli opilci, kteří neví, kdy mají jít domu (uznávám, občas se mi to stane taky) byla dobrá. Zato cena necelých 400 Kč byla směšná. Vystupující byli až na výjimky skvělí, byť je jasné, že nejsou profesionální prezentátoři až na Lukáše. Za sebe říkám pecka a těším se na příští akci. Taky slibuju, že na další akci dorazím bez kocoviny, nebudu vraždit štěňátka psů trpným rodem (fakt neoptimalizuju :-), koťátka SEOem (jak se to píše pomooooc), bez movember kníru, budu se družit (protože se nebudu stydět za knír) a minimálně Pavlínu a Lukáše pozvu na panáka. :-)

Naši spokojení klienti

Výběr z našich referencí

  • ARPIDA o.s.
  • ČESKÝ TRÁVNÍK
  • Advokátní kancelář HÁJEK - ZRZAVECKÝ
  • ProjectPharm

Navštivte naši kancelář

  • Adresa: Resslova 27, 370 10 České Budějovice, CZ
  • Telefon: +420 777 216 060
  • E-mail: info@avexa.cz
  • Pondělí až pátek - 8:00 až 17:00
  • Sobota a neděle - zavřeno

Fakturační údaje

  • Firma: AVEXAPro s.r.o.
  • IČ: 04827473
  • DIČ: CZ04827473

  • Společnost je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Krajským soudem v Českých Budějovicích oddíl C, vložka 24615.
  • Číslo účtu: Fio banka a.s. 2600947379/2010

Kontaktujte nás

Vyplňte tento kontaktní formulář a my se vám brzo ozveme.