Slovutná firma SEOmoz, jedna z největších kapacit v oblasti SEO, zveřejnila seznam dvaceti požadavků, které by mělo ecommerce řešení splňovat. Já používám CMS Joomla! s ecommerce nadstavbou Virtuemart. Kolik si myslíte, že toto řešení splňuje bodů?

Článek s názvem Choosing An SEO Friendly Ecommerce Platform: 20 Features To Look For mě na první pohled zaujal. Jako konzultant se věnuji SEO, Inbound marketingu a těm věcem okolo, které v ideálním případě generují vyšší návštěvnosti a prodeje na e-shopech. Řekl jsem si - proč oněch dvacet požadavků neporovnat s možnostmi řešení, které používám - s Joomlou! ve verzi 2.5 a e-shopem Virtuemart ve verzi 2.0?

Sluší se dodat, že to pravé SEO, které má přitáhnout návštěvnost není ani tak o technických parametrech, kterými se v tomto článku zabývám, ale hlavně o kvalitním a originálním obsahu.

Joomla! a Virtuemart

Když jsem před lety hledal řešení pro svůj e-shop Antimalware.cz, vyzkoušel jsem vedle několika proprietárních řešení i dvě ecommerce platformy. První byla platforma Magento, která tehdy neuměla pracovat s DPH (dnes už bez problémů umí) a druhá Joomla! / Virtuemart. Přišlo mi to po sérii testů jako natolik dobrá kombinace, že už jsem u ní zůstal (čímž neříkám, že neexistuje nic lepšího).

Virtuemart ve verzi 2 a Joomla! 2.5 a výše, je opravdu kvalitní ecommerce platformou, s možností implementace řady zajímavých rozšíření (včetně plateb kartami nebo tisku štítků) a relativně rychlým spuštěním (tedy, když si koupíte šablonu). Pokud nemáte na e-shop stovky tisíc korun, investice maximálně několika desítek tisíc do Virtuemartu, se určitě vyplatí.

Než se pustím k porovnávání požadavků a CMS Joomla! s Virtuemartem, chci upozornit, že článek je dost dlouhý, daný bod jsem se pokoušel i trochu vysvětlit o co jde, a jak se dá splnit pomocí externích doplňků, pokud to samotná Joomla! s Virtuemartem (VM) neumí.

Eshop na platformě Joomla / Virtuemart

Takhle vypadá e-shop na platformě Joomla! / Virtuemart

A teď k jednotlivým bodům, které SEOmoz považuje u e-shopu za důležité.

Nejdůležitější SEO aspekty

1. "Hezká", tzv. SEF (search engine friendly) URL

Pro CMS Joomla! existuje několik nadstandardních (a taky placených) komponent, které umí se SEF URL pracovat. Já osobně používám JoomSEF od české (nebo česko-finské?) firmy Artio, ale existuje několik dalších, například AceSEF nebo sh404SEF. Zakoupení komponenty se vyplatí spíš menšině majitelů e-shopů, protože zatímco u Joomla! 1.5 a Virtuemart 1.1.X bylo použití externí komponenty nutností, VM2SEF URL umí nativně! Tedy ANO!

  • "Špatné" (ne-SEF) URL - /index.php?product_id=182&page=shop.product_details
  • "Hezké" (SEF) URL - /rc-model-ferrari-testarossa

Edit: Pokud to myslíte s e-shopem nebo firemními webovými stránkami vážně, opravdu doporučuji řešení JoomSEF použít. Podle mého je z Joomla! SEF řešení zdaleka nejlepší a nejlépe nastavitelné.

2. Individuální nastavení titulků

Každému článku, kategorii, výrobku i položce menu můžete přiřadit název podle potřeby. I tady jasné ANO!

3. Přesměrování 301

Pokud změníte adresu stránky nebo ji smažete, je nanejvýš vhodné (ne-li nutné), udělat přesměrování, aby se přichozímu návštěvníkovi neukázala ošklivá stránka 404 (obsah nenalazen). Ve verzi 2.5 a vyšší je přítomna komponenta s prozaickým názvem Přesměrování, která tuto funkci ovládá. Samozřejmostí (dohnanou k dokonalosti) je tato funkce v SEF komponentách (viz. bod 1). Takže tedy další ANO!

4. Kanonizace

Kanonizace je způsobem, jak se bránit duplicitnímu obsahu. Můžete mít totiž více URL s prakticky identickým obsahem - typicky řazení produktů v e-shopu a tímto tagem řeknete vyhledavačům, který je to ten hlavní obsah. VM2 tuto funkci podporuje, tedy i u tohoto požadavku můžeme říct ANO!

5. Uživatelsky přívětivá navigace

Podle SEOmoz by měla navigace splňovat následující kritéria:

  • Navigace bez flashe nebo javascriptu
  • Primární navigace textová, ne pomocí obrázky
  • Duplicitní a nadbytečné položky jsou omezeny na minimum (eh, tady je to spíš o adminovi než o systému :-)
  • Každá položka se dá upravovat zvlášť (pokud jsem to dobře přeložil)

Na všechny tyto body říkám jednoznačně ANO!, pokud si nevybere nějaké nadstandardní flash menu. Některá menu jsou "obzvláště dobře vypečená" jako Megamenu, které mám já na e-shopu (to levé vyjíždění s ikonkami produktů). S tím jsem si opravdu spravil chuť, nicméně to nebylo zadarmo, nemluvě o tom porodu při jeho pořizování. Kdo chce vidět, co znamená termín nekonvertující web, ať si ho zkusí koupit. Mně se to povedlo až při volbě třetí platby!

6. Robustní taxonomie

Schopnost optimalizovat stránky pro požadovaná klíčová slova nebo fráze (tedy jestli to chápu správně). V Joomle! můžete optimalizovat dle libosti, když víte, co je to analýza klíčových slov a tušíte, jak zákazníka ulovit. Tedy další, tentokrát, z důvodu mojí slabší angličtiny, opatrné ANO!

7. Automatizovaná XML sitemapa

Mapa webu je důležitá ze dvou důvodů - pokud máte hodně rozsáhlý web, řádově stovky a více stránek, může to uživatelům pomoci najít to, co hledají. Druhým důvodem je podstrčení čerstvého obsahu Googlu. Ve správě stránek v Google Webmaster Tools můžete sitemapu vložit a Google si na ni bude průběžně šahat, aby věděl, jestli se na webu něco děje. Čekání na indexaci nového obsahu se tak výrazně zkracuje. Takže komponenta Xmap rulez a máme další ANO!

SEO aspekty, které nejsou nezbytné, ale užitečné

8. Google Analytics pro Ecommerce

Není nic jednoduššího než bouchnout na web kód ke Google Analytics a mít tak přehled o statistikách. Pro weby to stačí, ale pro e-shopy ne. Tam potřebujete vědět, kdo vám na tom e-shopu koupil, proč a za kolik. Pokud to vědět nechcete, připravujete se například o možnost zjištění, který prodejní kanál vám funguje a proč.

Existuje několik doplňků, které jsou pro Joomla! verze 2.5 a Virtuemart nejspíš všechny placené. Mně se nejlépe osvědčil doplňek s názvem Virtuemart Tracking Extension, která stojí někde kolem dvou nebo tří stovek. Důležitá věc, na kterou správci často zapomínají - zapněte si ecommerce v samotných Google Analytics! Odškrtněme si osmé ANO!

9. Možnost zákazu indexace stránek

Upřímně si neumím dost dobře představit, proč takovou věc dělat, ale budiž (třeba někdo chytřejší ví). Každému prvku (menu, článek, produkt, kategorie apod.) lze nastavit metatagy včetně tagu robots, tady opět ANO!

10. Možnost vytváření landing pages

Vytváření vstupních stránek, tzv. landing pages, vychází ze samotné podstaty systému. Je to nuda, ale zase je to ANO!

11. Blog

Možnost psaní blogu je opět základní funkčností systému. Stejná nuda jako o bod výše - zase ANO!

12. Možnost úpravy Robots.txt

I to Joomla umí, ale stejně jako u bodu 9 nevím, proč takovou věc dělat. Dvanácté ANO!

13. Rychlost načítání stránek

Google má takový seznam pravidel, kterým říká Web Performance Best Practices, protože ví, že čím rychlejší načtení stránky, tím méně nas… uživatelů odejde. Joomla! disponuje kešováním (pro rejpaly cache) i kompresí gzip. Většina ostatních parametrů závisí spíš na inteligenci a schopnostech tvůrce šablony, kterou na daném webu používáte. Tedy jubilejní 13. ANO!

14. Propojení vyhledávání na webu s Google Analytics

Tuhle fíčuru nepoužívám a moc o ní nevím, nicméně existují doplňky, které to umí, nebo se tak alespoň tváří - např. AceSearch. Beru si za domácí úkol, že to nastuduji a třeba o tom jednou něco napíšu. Nicméně to, že to neumím neznamená, že to neumí Joomla! Tedy další ANO!

15. Označení autora

Dlouhodobě kvalitní obsah produkovaný autorem je Googlem v poslední době bohatě odměňován. Existujte doplněk, který umí autora označovat (viz. např. doplněk Autorship Markup), v SERPu (tj. výsledku vyhledávání) se pak může ukázat autorovat fotka. Za potutelného, samolibého úsměvu, musím říct další ANO!

16. Mikrodata Schema.org (jinak také snippety)

Specifikace Schema.org vznikla na základě spolupráce Google, Microsoftu a Yahoo! Slouží k označování jednotlivých specifických částí webu, aby to měl vyhledavač lehčí a snadno je našel. Typicky se jedná například o recenze, ceny, dostupnost a spoustu dalšího - opravdu skvělá záležitost, vřele doporučuji používat. Vedle toho, že tyto značky může webdesigner vložit do šablony, existují i doplňky, které to do šablony vloží samy. Nezbývá než říct další ANO!

17. Nastavení u obrázků tagu Alt

Chytří pánové v SEOmozu přišli na to, že i tag alt u obrázku, tedy alternativní popis obrázku, má určitý vliv na výsledky vyhledávání, takže tomu těch pár sekund věnujte, když vkládáte obrázek. Jelikož je to opět základní funkce, máme další ANO!

18. Meta tag description

Tag description, nebo také česky popis stránky, nemá velký vliv na samotnou pozici ve výsledcích vyhledávání, ale má vliv na to, jestli hledající uživatel klikne na odkaz na váš web. Je opravdu důležité se tomu věnovat. CTR, tedy procento prokliků, může při poutavém (to se nerovná klíčovými frázemi a slovy zapleveleném) popisu poskočit až o desítky procent! Jak už jsem psal výše, nastavit metatagy lze prakticky všude, takže zase ANO!

19. Sdílení v sociálních sítích

Jalikož používám doplněk Social share buttons plugin, je možné obsah na (některých) mých webech snadno sdílet v sociálních sítích. Tedy i tato podmínka je v případě platformy Joomla! / Virtuemart splněna. Nejsem si jistý, jestli existuje doplněk, který umí přidat sdílecí a lajkovací tlačítka k jednotlivým výrobkům v e-shopu, nicméně i kdyby neexistoval, není problém to dodělat do šablon. I co se týče sdílení v sociálních sítích, můžeme říci hrdé ANO!

20. Obsah (popis) u kategorií

I přidat nějaký ten popisný text, je u Virtuemartu možné, z čehož plyne, že můžu zodpovědně pronést i dvacáté ANO!

A výsledek?

Takže jaké je skóre? 20 z 20, tedy krásných 100%!

Platforma Joomla! a e-shop Virtuemart splňují všechny nejdůležitější požadavky na onsite SEO faktory dle článku, který vytvořila jedna z nejznámějších a nejrespektovanějších společností, které se problematice SEO věnují.

To nejdůležitější ale nejsou schopnosti systému (i když jsou jakýmsi základním stavebním kamenem), to hlavní je kvalitní obsah, čtivé texty, promyšlený linkbuilding, dobré produkty, dobrá komunikace se zákazníkem a práce, práce, práce. Výsledkem toho všeho ale budou sladké plody dobrých prodejních čísel, dobrý pocit z kvalitní práce a nějaká ta koruna k dobru.

Libí se Vám článek? Doporučte jej svým známým. Nesouhlasíte? Diskutujte pod článkem.

Naši spokojení klienti

Výběr z našich referencí

  • ARPIDA o.s.
  • ČESKÝ TRÁVNÍK
  • Advokátní kancelář HÁJEK - ZRZAVECKÝ
  • ProjectPharm

Navštivte naši kancelář

  • Adresa: Resslova 27, 370 10 České Budějovice, CZ
  • Telefon: +420 777 216 060
  • E-mail: info@avexa.cz
  • Pondělí až pátek - 8:00 až 17:00
  • Sobota a neděle - zavřeno

Fakturační údaje

  • Firma: AVEXAPro s.r.o.
  • IČ: 04827473
  • DIČ: CZ04827473

  • Společnost je zapsána v obchodním rejstříku vedeném Krajským soudem v Českých Budějovicích oddíl C, vložka 24615.
  • Číslo účtu: Fio banka a.s. 2600947379/2010

Kontaktujte nás

Vyplňte tento kontaktní formulář a my se vám brzo ozveme.